Doelstellingen van De Theatermakers

Stichting De Theatermakers voelt een grote verantwoordelijkheid op cultureel en educatief vlak. Daarom besteden wij binnen ket kader van onze producties aandacht aan een aantal aanvullende doelstellingen. Dat zijn:

Impuls aan het amateurtoneel in Brabant en Limburg
Wij wilden met ‘Weg uit de Peel’ en ‘Strijd om de Kathedraal’ het amateurtoneel in Brabant en Limburg een impuls geven. Dit is, afgaande op de informatie die door diverse toneelverenigingen aan ons is doorgegeven, ook gelukt:

Het amateurtheater in de provincies waaruit het merendeel van de acteurs kwam (Noord-Brabant en Limburg) heeft aantoonbaar profijt gehad van onze vorige producties:
Veel acteurs maakten voor onze producties een ‘uitstapje’ vanuit hun eigen toneelvereniging en leerden heel veel andere spelers en medewerkers kennen. Hieruit ontstonden bijzondere vriendschappen en uitwisselingen op theatergebied.

Qua kostuums, ideeën, rekwisieten en contacten wordt nog steeds dankbaar gebruik gemaakt van elkaars netwerken.

Daarnaast worden uitvoeringen van leden onze eerdere casts en crews massaal bezocht door de andere ‘familieleden’. Dat dit een positieve impuls geeft aan de kaartverkoop van diverse toneelgezelschappen laat zich eenvoudig raden…

Met ‘Het Huis 44-24’ geven wij een verdere impuls aan het amateurtoneel in Noord-Brabant en Limburg. Omdat er nieuwe spelers in de cast van ‘Het Huis’ komen en er ook achter de schermen nieuwe mensen betrokken zullen zijn, wordt de ingezette koers verder voortgezet. Juist omdat we per definitie géén ‘vaste toneelclub’ willen worden is de instroom van vers bloed en nieuwe ideeën gegarandeerd en ook van nieuwe contacten.

Naast ervaren spelers bieden wij ook debutanten, letterlijk en figuurlijk, een podium. Ook mensen die al enige tijd gestopt waren met acteren raakten weer enthousiast en hebben de draad weer opgepakt bij hun ‘oude’ vereniging of bij een nieuwe ‘club’.
Ook bij ‘Het Huis 44-24’ zullen mensen (opnieuw) kennismaken met acteren en/of bijkomende werkzaamheden: Een prima voedingsbodem voor de amateurkunst in de ruime regio!

Daarom zijn de audities voor deze nieuwe productie voor iedereen toegankelijk en worden de teams die verantwoordelijk zijn voor (bijvoorbeeld) de decors en kostuums opnieuw samengesteld op basis van aanmeldingen. Zo verspreidt de positieve invloed van het samen aan een bijzondere productie werken zich over steeds meer mensen en (dus) steeds meer toneelgezelschappen in Brabant, Limburg en daarbuiten.

Lezen & Leren
Onze eerste twee producties waren bewerkingen boeken tot toneelstukkken.
De luxepositie die wij als Theatermakers hadden was dat Jacques Vriens, de auteur van ‘Weg uit de Peel’ en ‘Strijd om de kathedraal’, ook de toneelversie schreef en regisseerde.
Dat het lezen van het boek (voor of na het bezoeken van de daarop gebaseerde theateruitvoering) door velen gedaan werd bleek uit de verkoopcijfers van de boeken waarop de verhalen gebaseerd waren.

Met Lucas de Waard halen we een nieuwe auteur bij ‘Het Huis’. Rondom de voorstelling besteden wij zeker extra aandacht aan de eerder van zijn hand verschenen titels. 

Leren
We kiezen opnieuw voor een verhaal met een historische context Bezoekers (en ook onze spelers en medewerkers) leren door ‘Het Huis 44-24’ meer over de tijd rondom de Bevrijding. Door dat belangrijke deel van de geschiedenis tastbaar te maken blijft deze (veel) beter ‘hangen’. Zeker door het slaan van de brug van ’toen’ naar ‘nu’ vergroten we de aandacht (en hopelijk ook de interesse) van onze spelers en bezoekers in deze bijzondere periode van de geschiedenis.

Om onze spelers en medewerkers onder te dompelen in de omstandigheden aan het einde van de Tweede Wereldoorlog staan  excursies (o.a. naar het Oorlogsmuseum in Overloon) en gesprekken met ooggetuigen op de planning: Leerzaam en ook goed voor de groepsdynamiek.

Het ‘leren’ sloeg (en slaat) daarmee op alle personen en partijen die betrokken zijn bij onze producties: Amateurspelers kunnen hun hobby in een professionele context beoefenen en backstage-medewerkers zijn bezig in een optimaal georganiseerde omgeving. Alles dat onze ‘Bouwers’ hiervan leren kunnen ze in hun eigen vereniging(en) en omgeving toepassen.

Voor het ‘leren’ in schoolverband overwegen we een educatief programma over de bevrijding van Brabant en Limburg samen te stellen.


Samenwerken
‘Samenwerken is het nieuwe werken’, daarvan zijn wij overtuigd. Daarom zoeken wij ook bij deze productie nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven / horeca, maatschappelijke instanties en het verenigings-leven in de plaatsen waar wij onze uitvoeringen geven. Dit kan zijn in de vorm van partnerships maar ook in de vorm van extra activiteiten en/of producten die in het kader van ‘Strijd om de kathedraal’ worden ontwikkeld.